Blanka funguje rok. Její provoz stojí Prahu dvacet milionů měsíčně

AKTUALITA - Aktuality autor: roj

Náklady na provoz tunelového komplexu Blanka stoji Prahu měsíčně zhruba 20 milionů korun. Za rok od otevření jím dosud projelo na 30 milionů aut.

Tunel Blanka funguje rok, projelo jím zhruba 30 milionů aut

Tunel Blanka funguje rok, projelo jím zhruba 30 milionů aut,zdroj: Profimedia.cz

"Náklady na provoz tunelu bez energií jsou 16 milionů korun měsíčně. V ostrém provozu poklesnou, protože již nebude třeba vykonávat některé činnosti," řekl náměstek primátorky Petr Dolínek. Náklady na energie jsou pak ročně asi 50 milionů korun, tedy zhruba čtyři miliony měsíčně.

Blankou, kterou tvoří Bubenečský, Dejvický a Brusnický tunel, projelo na 30 milionů aut. Rekord v jeden den padl 12. července 2016, kdy Technická správa komunikací (TSK) napočítala v Brusnickém tunelu 94 500 vozů. Podle Dolínka a Butoviče během ročního provozu nenastaly žádné vážné technické či technologické problémy.

V souvislosti s otevřením stavby klesl provoz v ulici Milady Horákové, Argentinské, Veletržní, na nábřeží Kapitána Jaroše v Praze 7 a na Nuselském mostě. Zhoršil se naopak v ulici Jugoslávských partyzánů nebo v Patočkově a v oblasti kolem Vítězného náměstí.

Řidiči také častěji využívají tunel Mrázovka a Strahovský tunel, které na Blanku bezprostředně navazují. Podle údajů TSK je v tunelovém komplexu o 72 procent nižší nehodovost, než bývala ve stejných úsecích na povrchu.

Blanka způsobila problémy zejména u výjezdu na Prašném mostě a na Vítězném náměstí v Praze 6. Radnice si na zhoršenou dopravní situaci stěžuje řadu měsíců. Vedení radnice minulý týden vyzvalo magistrát ke splnění několika opatření, mimo jiné k uzavření výjezdu na Prašném mostě.

Potíže s počtem aut má Praha 6 také v Patočkově ulici. Nárůst počtu vozů postihl také ulici V Holešovičkách na Praze 8, kde vzrostl po otevření tunelu o 16 tisíc aut denně. Radnice proto po městě požaduje, aby byla ulice zahloubena, nebo vedla tunelem.

Satra musí do konce letošního roku vypracovat několik dokumentů, například předložit výsledky měření hluku a emisí. Teprve pak bude moci komplex fungovat v běžném, nikoli zkušebním režimu. Změna se samotného fungování tunelu nedotkne, jde o právní úkon. Zkušební provoz si vynutilo řízení, v kterém Praha získávala stavební povolení.

Podle Dolínka musí město pokračovat v dostavbě dalších návazných staveb. Vnitřní okruh by měl podle něho od Blanky pokračovat dále Povltavskou směrem do Malešic.

Blanka vyšla na 43 miliard korun, tedy zhruba o deset miliard více, než bylo původně plánováno. Praha dosud vede s dodavateli arbitráže kvůli neproplaceným fakturám.

Tagy: Česko Praha domácí tunel Blanka silniční doprava

Zdroje: ČTK